TEAM QUIETUS HÖPISEE , TREENAA JA VÄLILLÄ TREENIT JOPA TUOTTAA TULOSTA. :)

sunnuntai 15. heinäkuuta 2012

Noutomietteitä

Oon Mujusen ohjeilla muutaman päivän tehnyt noudon pitotreenejä ja homma ei vaan oo toiminut niinkun pitää. Volisin parille kaverilla asiasta ja sain vähän ristiriitasia neuvoja, enkä vieläkään ratkaisua ongelmaan. Ollaan alkeistreeniä tehty nyt niin, että istun sohvalla ja koira "palauttaa" mun eteen. Eli oon ottanu koiran istumaan eteen ja antanu kapulan koiralle, jonka jälkeen oon tukenut koiraa kuonosta molemmilla käsillä. Koirahan on tästä paineistunut kovasti ja alkanut purra kapulaa inhottavasti. Jatkettiin pitoharjoituksia, kun ajattelin, että tarviihan siitä mälväämisestä päästä eroon, ennenkun se pahenee ! Tänään sitten aamulla yritin taas, tällä kertaa ilman nameja, mutta koira oli vaan kyllästynyt laama. Kyllästyin ja meinasin heittää noutokapulan menemään, kun mikään ei taas onnistu. ;)

Luin sitten lisää Mujusen oppeja ja pohdin asiaa. Illalla sain ahaa-elämyksen prosessoituani sitä eteenistumista, jota olen tietämättäni kokoajan vahvistanut. Otin koiran sivulle istumaan ja annoin sille kapulan suuhun ja jätin käsiavun pois. Koira istuu kauniisti sivulla ja tuijottaa mua kapula suussaan. Mitä, miksi?! Otin pari pientä seuraamispätkää ja koira seuraa kauniisti kapula suussaan. Rakkaalla noutajallani on luonnostaan nätti pito-ote, niin miksi oon yrittänyt pilata sitä? Ollaan näitä pitoharjoituksia tehty viime talvena damilla, että ehkä sieltäkin on jotain järkevää jäänyt pienen koiran muistiin.

Nyt sitten se varsinainen ongelma. Oon vahvistanu eteenpalautusta damitreeneissä paljon, mutta myös nyt noudon alkeistreenissä. Koirahan luonnollisesti tarjoaa sitten sitä eteenistumista kapulankin kanssa. Pitäisikö mun kuitenkin nyt sekottaa koiraa ja pyytää sitä tuomaan tokossa kapula suoraan sivulle, vai jatkaa eteenluovutusta? Tiedän, että mun plokia lukee joku, vaadin teiltä nyt kommentteja. ;) Eteentulossa on mun ongelmana se kisojen suhteen suuremmat mahdollisuudet pisteidenmenetykseen, kun että koira tulisi suoraan sivulle. Ja meillä kun se eteenistuminen on ollu nomen semmoinen "vähän sinnepäin riittää", ettei sitä ole ikinä tehty kovin tiiviiksi. 

Vetäydyn nyt taas hetkeksi pohtimaan tätä asiaa ja palaan jonkun yhtä sotkuisen analyysin kanssa jossain vaiheessa mahdollisesti. Onneksi vapaat loppuu tänään, niin joudun töihin ajattelemaan muutakin, kun koirankoulutusta :D

Ps. Koira ratkaisi ongelman pienessä päässään. Otin vielä kolmannet pienet noutotreenit illalla. Koira palautti pääosin kauniisti sivulle.... Sitä tarvii vielä hiulata, mutta elämä näyttää taas valoisalta :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti